etykieta wartości odżywczych na produkcie

W sklepach znaleźć można tysiące towarów. Większość z nich jest dokładnie opisana, na etykietach umieszczonych bezpośrednio na produkcie lub opakowaniu. Element ten informuje o najważniejszych cechach towaru, co często pozwala na podjęcie decyzji o jego zakupie. Jakie dane zgodnie z prawem powinny zostać umieszczone na etykiecie produktowej? Od czego to zależy?

Jakie są rodzaje etykiet produktowych?

Etykiety produktowe mogą przyjmować wiele postaci. Mowa tu zarówno o papierowych naklejkach, umieszczanych np. na owocach i warzywach, jak i o modelach z dodatkiem tworzyw sztucznych, otaczających butelki. W naszej firmie zajmujemy się też produkcją etykiet dla branży mięsnej – to wyroby, które muszą przetrwać w niskiej temperaturze i dużej wilgotności. Od typu etykiety w dużej mierze zależy to, co zostanie na niej nadrukowane. Na niewielkich naklejkach na owoce i warzywa umieszcza się np. tylko pochodzenie. Etykiety na butelki zawierają natomiast dokładny skład napojów, miejsce produkcji i pojemność. Niezbędne informacje, jakie muszą znaleźć się na takich naklejkach, określa obowiązujące prawo.

Jakie informacje umieszcza się na etykietach?

Prawo określa, jakie informacje powinny znaleźć się na standardowych etykietach produktowych. W przypadku żywności mowa tu o:

  • nazwie wskazującej na rodzaj produktu,
  • skład wyrobu wraz z alergenami i dodatkami do żywności,
  • zawartość netto,
  • warunki przechowywania,
  • dane producenta.

W przypadku kosmetyków umieszcza się także informacje o terminie przydatności po otwarciu. Na zabawkach pojawiają się natomiast numery partii, serii i modelu. W przypadku wyrobów chemicznych informacji powinno być jeszcze więcej. Mowa tu o numerach telefonów dostawców, piktogramach określających rodzaj zagrożenia czy hasłach ostrzegawczych.

Na etykietach produktów spożywczych nie zawsze umieszcza się informację o terminie ich przydatności do spożycia. Zwykle daty nadrukowuje się bezpośrednio na plastikowe opakowania. Etykiety produkuje się bowiem masowo, z jednym wzorem na tysiące produktów.